Головна Статті Підключення трифазного електродвигуна до мережі 380 В - схеми: трикутник / зірка

Підключення трифазного електродвигуна до мережі 380 В - схеми: трикутник / зірка

На виробничому підприємстві регулярно виникає необхідність підключення або перепідключення трифазних електродвигуна до трифазної мережі 380 В, 660 В або однофазної 220 В, але не завжди є досвід грамотно працювати з усіма можливими схемами підключення трифазного електродвигуна. Залежно від мети експлуатації електродвигуна, нижче наведено схеми підключення трифазниого двигуна з усіма перевагами і недоліками. При покупці електродвигуна не завжди звертають увагу на схему підключення на іменній табличці або на задній кришці клемної коробки, а підключають новий двигун за звичкою як старий і це є чи не основною передумовою згорівших моторів. Слід зазначити що трифазні електродвигуни зустрічаються трьох модифікацій по можливості підключення:

  • 380 В - 3 підведення, схема «зірка» (Y)
  • 220 / 380 В - 6 підведень, схема «трикутник»/«зірка» (Δ/Y)
  • 380 / 660 В - 6 підведень, схема «трикутник»/«зірка» (Δ/Y)

 

УВАГА! Робота з електричними двигунами без заземлення, пускової і захисної автоматики заборонена. Некваліфіковане поводження з високою напругою може завдати шкоди здоров'ю і смерті.

Схема підключення електродвигуна 380В - 3 підведення

Це найпростіший тип підключення, коли заводом виробником заздалегідь зібрано схему  «зірка» (Y)  і в клемной коробці належить під'єднати всього три дроти (3 фази) без наявності перемичок між клемами

 

Переваги даної схеми:

  • Простота підключення електродвигуна.
  • Надійна робота з максимальним ККД і потужністю в номінальному режимі.

 

Недолік такого виконання:

  • Неможливість використовувати електродвигун від однофазної мережі 220 В з максимальною потужністю до 70%
  • Неможливість здійснити плавний пуск для подолання важкого старту без додаткової автоматики.

Схема підключеня електродвигуна «220/380В» трикутник / зірка - 6 підведень

Даний тип електродвигуна має 6 виведень (шість проводів) в клемной коробці і підключається в трифазну мережу 380 Вольт за схемою (Y) «звезда» см. Рис.1, яка зібрана за замовчуванням на заводі виробника. У такому виконанні завод виробник випускає найчастіше малопотужні трифазні електродвигуни від 0,12 кВт до 7,5 кВт або ж габарити двигунів від АІР 56 до АІР 112.

 

Переваги схеми «зірка» (Y) для 220/380 В:

  • Висока надійність роботи електромотора.
  • Максимальне ККД двигуна.
  • Стійкість до короткочасного перевантаження електродвигуна.

 

Переваги схеми «трикутник» (Δ) для 220/380 В:

  • При необхідності даний електродвигун може бути використаний підключенням від мережі 220 В за схемою «трикутник» (Δ) з використанням робочого конденсатора і якщо буде потрібно додатково пускового конденсатора. В цьому випадку двигун працюватиме на 70% від заявленої потужності. Цей варіант підключення з усіма перевагами і недоліками детально розберемо в наступній статті.

 

Недоліки використання електродвигуна 220/380 В:

  • Неможливість здійснити плавний пуск для подолання важкого старту без додаткової автоматики.

Схеми підключення трифазних електродвигунів «380/660В»  трикутник / зірка - 6 підведень

Даний тип електродвигуна має 6 виведень (шість проводів) в клемной коробці і найчастіше в новому електродвигуні в заводському виконанні виробником заздалегідь зібрана схема «зірка» (Y) см. Рис.1. Виконання 380/660 найчастіше йде на середньої та великої потужності електродвигунів від 4 кВт до 315 кВт і більше або від габариту АІР 132 до АІР 355 і більше. У зв'язку з універсальністю в експлуатації даного виконання електродвигунів середньої і високої потужності низьковольтного обладнання можна сміливо заявити про достоїнства без недоліків. Трифазні електродвигуни можна підключати до трифазної мережі 380/660 В за такими схемами:

  • схема «зірка» (Y) або 660В використовується для плавного пуску уникаючи важкого пуску (високий пусковий момент) і високих пускових струмів.
  • схема «трикутник» (Δ) робота від стандартної мережі 380В в номінальному режимі експлуатації електродвигуна.
  • схема «зірка-трикутник» (Y/Δ) комбінована схема підключення для автоматичного переходу з плавного пуску на 660В на робочий режим 380В

 

Схема «зірка» для 380/660 В

Підключення зіркою застосовують для того, щоб пуск електродвигуна зробити плавним за рахунок зниження пускових струмів. Але в ній є один істотний мінус для тривалої роботи: двигун буде працювати з потужністю на 30% меншою від зазначеної в паспорті. Як підключити трифазний асинхронний електродвигун за схемою «зірка» показано на Рис.1.

 

Схема «трикутник» для 380/660 В

Підключення трикутником до мережі 380 В дозволяє використовувати всю заявлену потужність електродвигуна. Але і вона має недолік для пускового моменту: під час запуску двигуна сила струму дуже висока і як результат в двигуні під важким пусковим навантаженням може підгоріти ізоляція обмоток. Як підключити трифазний асинхронний електродвигун за схемою «трикутникник» показано на Рис.1.

 

Схема «зірка-трикутник» для 380/660 В

Комбінована схема підключення зірка-трикутник дозволяє використовувати всі переваги двох окремих схем і обійти їх недоліки. Найчастіше так підключають електродвигуни з великою потужністю. Суть цього рішення полягає в тому, що двигун запускається за схемою «зірка», а при досягненні оптимального числа обертів перемикається на схему «трикутник». Таким чином пуск електродвигуна виходить плавним з невеликими пусковими струмами, а після перемикання схем його потужність збільшується на 30% і повністю відповідає заявленій в паспорті. Як підключити трифазний асинхронний електродвигун за схемою «зірка-трикутник» показано на Рис.2. Електродвигун підключений за схемою «зірка», якщо замкнуті ключі K1 і K3, а за схемою «трикутник» &Ndash; якщо замкнуті ключі K1 і K2. Перемикання з однієї схеми на іншу відбувається автоматично або вручну, в залежності від встановленого автоматичного обладнання. Для цього використовують найчастіше магнітний пускач, пусковий реле або пакетний перемикач.

 

 

Підключення 3-фазного двигуна трикутником і зіркою

Схема підключення 

Δ «трикутник»

Схема підключення

Y «зірка»


Рис.1.  Підключення трифазного електродвигуна за схемами «трикутник» і «зірка»

 

 

Комбинированное подключение 3-фазного двигателя
Схема підключення 

Y/Δ «комбінована»

 

Рис.2.  Підключення трифазного електродвигуна по комбінированій схемі «зірка-трикутник»


 
 
 
Наверх